Hana Umeda ve svém sólovém představení RAPEFLOWER propojuje tradiční japonský tanec jiutamai s osobní zpovědí, která zkoumá tělesnou paměť sexuálního násilí a proces uzdravení. V rámci letošního festivalového tématu, které hledá odpovědi na otázku „čí tělo je moje tělo?“ se tato křehká a zároveň emocionálně silná performance dotýká hranic mezi násilím, pamětí a sebeláskou.
Hana Umeda ve svém sólovém představení propojuje tradiční japonský tanec jiutamai s osobní zpovědí, která se dotýká zkušenosti se sexuálním násilím. Jiutamai, tanec žen z japonských čajoven 19. století, v sobě nese kód podřízenosti, zabudovaný do každého gesta. Jako poloviční Japonka a certifikovaná tanečnice klasického japonského tance se ptá: jaké násilí je zapsané v taneční technice, kterou praktikuje? A jak může pohyb sloužit k obnově těla po traumatu?
Na představení pracovala v rámci hlubokého výzkumu na HZT Berlin a Muzeu dějin polských Židů POLIN. Výsledkem je křehká, vizuálně precizní a emocionálně silná performance o přežití a znovuvybudování sebe sama. RAPEFLOWER je meditací o paměti a tělesnosti – o tom, jak se tělo proměňuje, jak se učí znovu cítit a milovat. Jak dlouho trvá rozmrazit znásilněné tělo? Rok? Osmnáct let? Několik generací? Jak se tělo po prožitém znásilnění ustaví? Jak se změní jeho sexualita? Vztah k lásce? Jaké metody používá tělo a psychika, aby se s touto zkušeností vyrovnaly?
Představení proběhne v anglickém jazyce s českými titulky.
Představení se týká sexuálního násilí a obsahuje nahotu.
Tvůrčí tým
Koncept, režie, choreografie, text a účinkující: Hana Umeda
Dramaturgie, textová spolupráce: Weronika Murek
Video: Martyna Miller
Hudba: Olga Mysłowska
Light design: Aleksandr Prowalinskiy
Spolupráce a pohled zvenčí: Joanna Nuckowska
Produkce: Olga Kozińska
Záštita: Feminoteka
Festival spolupořádá Institut Adama Mickiewicze v rámci mezinárodního kulturního programu polského předsednictví v Radě Evropské unie 2025 a je spolufinancován polským Ministerstvem kultury a národního dědictví.